سوال ٦٠ شیعه ناسزا گفتن به بزرگان اصحاب به خصوص خلفای راشدین ابوبکر و عمر و عثمان -رضی اللهعنهم- را عبادت می‌‌دانند و با این کار به خدا تقرب می‌‌جویند در حالی که هیچ سنّی به کسی از اهل بیت ناسزا نمی‌گوید! بلکه اهل سنّت با دوست داشتن اهل بیت به خدا تقرّب می‌ جویند.و شیعه این واقعیت را نمی‌‌توانند انکار نمایند.سوال شامل سه قسمت می‌باشد:١ - او می‌گوید شیعه ناسزا گفتن به بزرگان صحابه را عبادت میدانند ٢ -ولی سنیان اهل بیت را دوست دارند ودوستی آنها را عبادت میدانند ٣ - و شیعه نمی‌توانند این واقعیت را انکار کند
پاسخ کوتاهجواب اول ۱- شیعه بزرگان صحابه را ناسزا نمی‌گویند شیعه لعنت میکند کسی را که حق خدا و رسول را ضایع نموده است.۲- خود قرآن عده ای را لعن کرده است. ۳- پیامبر خدا فرموده اگر آنهایی را که باید لعن کنید لعن نکنید خودتان دچار لعن می‌شوید.۴- فضیلت اهل البیت بر هیچ کس پوشیده نیست و نه تنها شیعه وسنی بلکه هر انسان آزاده ای در دنیا اهل البیت را دوست می‌دارد.
جواب دوم۱-طبق آیه ۵۷ احزاب کسی که خدا و رسول را بیازارد خدا در دنیا وآخرت او را لعنت می‌کند۲-پیامبر غضب فاطمه سلام الله علیها را غضب خدا و خود میداند۳ -پیامبر آزار دهندگان فاطمه زهرا سلام الله علیها را لعن نموده است.۴-فاطمه سلام الله علیها با غضب بر ابابکر وعمر از دنیا رفت ۵- چطور میتوان گفت حضرت زهرا سلام الله علیها که فصل الخطاب درستی در دنیا وآخرت می‌باشد با غضب از دست ابابکر وعمر از دنیا برود ولی خدا از دست ابابکر وعمر راضی باشد این دو با هم در تناقض است ۶- شیعه آزار دهندگان ومغضوبین حضرت فاطمه سلام الله علیها را لعنت میکند.
پاسخ تفصیلیجواب اول اولا: شیعه بزرگان صحابه را ناسزا نمی‌گویند شیعه لعنت میکند کسی را که حق خدا و رسول را ضایع نمودهقرآن می‌فرماید:
لُعِنَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ بَنی‏ إِسْراییلَ عَلی‏ لِسانِ داوُدَ وَ عیسَی ابْنِ مَرْیَمَ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ وقتی پیامبران الهی مثل حضرت داود نبی وعیسی بن مریم افراد عصیانگر قوم خود را لعنت کردند (مایده ۷۸)
یا این که می‌فرماید:
إِنَّ الَّذینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیِّناتِ وَ الْهُدی‏ مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتابِ أُولیِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ آنان که دلایل روشن و راهنمایهای ما را که نازل کرده‏ایم با اینکه در کتاب الهی برای مردم توضیح داده‏ایم کتمان می‏کنند پروردگار آنها را لعنت می‏کند و همه لعنت کنندگان نیز آنها را لعن می‏کنند. (بقره۱۵۹)
سوال ما از مستشکل این است: اگر کسی از بزرگ یا کوچک صحابه باشد که حقوق خدا ورسولش را ضایع نموده باشد شما بر اساس کدام حکم قرآنی لعنتش نمی‌کنید و آیا برای این کارتان مجوز شرعی داریدثانیا: پیامبر خدا صلی الله علیه واله فرموده اند اگر آنهایی را که باید لعن کنید لعن نکنید خودتان دچار لعن می‌شوید قال رسول الله من تأثم أن یلعن من لعنه الله فعلیه لعنة الله. رجال کشی ص ۵۲۸ثالثا: شیعه لعنت را هم جزاء الهی فرد می‌داند نه فحش و ناسزا گفتن رابعا: بزرگی و فضیلت اهل البیت-علیهم السلام- بر هیچ کس پوشیده نیست و نه تنها شیعه وسنی بلکه هر انسان آزاده ای در دنیا اهل البیت را دوست می‌دارد و به این دوستی افتخار می‌کند و زندگی آنها را سرمشق زندگی خود قرار میدهد. مثلا یک بودایی مثل گاندی می‌گوید من کشورم را از دست انگلیس بخاطر درس حضرت حسین بن علی علیه السلام نجات دادم. پس مستشکل نمی‌توانند بخاطر ابراز دوستی آن بزرگواران منت بر سر شیعه بگذارند شما اگر خاندان رسالت را دوست دارید بخاطر این است که آنها ثقل دیگر قرآن هستند 
إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ صحیح مسلم ۲:۲۳۷-۲۳۸ مسند حنبل ۳۷۱:۴من در میان شما دو یادگار گران می‌نهم. کتاب خدا وعترت من اهل بیتم. این دو هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند تا این که در کنار حوض کوثربر من وارد آیند.
و فرمایش قرآن است:
قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ (۳۱ آل عمران)بگو اگر خدا را دوست می‌دارید از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد وگناهانتان را ببخشد
خامسا: و این ادعای مستشکل مثال دزدی است که به مال باخته خود بگوید بمن نگو دزد و الا من به تو می‌گویم دزدسادسا:البته شیعه تمام صحابه را لعنت نمی‌کند و قطعا شیعه به بزرگانی از صحابه احترام خاص می‌گذارد بلکه آن دسته ازصحابه را مورد لعنت قرار می‌دهد که خودتان عمل کرد بدشان را در کتاب‌هایتان آوردید
فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ (زلزال ۷-۸)پس هر کس هم وزن ذره ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند. و هر کس هم وزن ذره ای کار بد کرده آن را می‌بیند.
پس وقتی خداوند ورسول به ما امر می‌کنند که افراد خاصی را لعنت کنید این لعنت کردن غیر از فحش دادن است ومستشکل نباید ایراد بگیرد که شیعه افرادی را لعن می‌کنند که اگر آن افراد مستحق لعن باشند ومستشکل آنها را لعن نکند بنا به فرمایش خدا و رسول خود مستحق لعن می‌گردد. لعن نفرین است یعنی ما از خدا یک چیزی را می‌خواهیم همان گونه که می‌گوییم که خدا کسی را بیامرز بعضی را می‌گوییم که خدایا فلانی را از رحمت خودت دورش کن این دعا است وبه دستور خدا ورسول است
در جای دیگر قرآن می‌فرماید: 
کَیْفَ یَهْدِی اللَّهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إیمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ (۸۶ آل عمران)چگونه خداوند جمعیتی را هدایت می‌کندکه بعداز ایمان وگواهی به حقانیت رسول وآمدن نشانه‌های روشن برای آن ها کافر شدند و خدا جمعیت ستمکاران را هدایت نخواهد کرد. أُولیِکَ جَزایُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ الْمَلایِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعینَ (۸۷ آل عمران) کیفر آن ها این است که لعن خداوند و فرشتگان ومردم همگی بر آن هاست. خالِدینَ فیها لا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْظَرُونَ (۸۸ آل عمران)همواره در این لعن می‌مانند مجازاتشان تخفیف نمی‌یابد وبه آن ها مهلت داده نمی‌شود. إِلاَّ الَّذینَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (۸۹ آل عمران)مگر کسانی که پس از آن توبه کنند و اصلاح نمایند زیرا خداوند آمرزنده وبخشنده است.
و این آیات نشان می‌دهد نه اینکه لعن نمودن کفر نیست بلکه مامور به این مطلب هم هستیم. حالا مستشکل می‌گوید چون من به اهل البیت لعن نمی‌کنم تو افراد ی را که مورداحترام من هستند را لعن نکن و ما می‌گوییم خدا دستور لعن افرادی خاص را داده وخود شما هم باید آنها را لعن کنی والا جزء آنها خواهی بود. قرآن می‌فرماید:
فَقالَ الضُّعَفاءُ لِلَّذینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذابِ اللَّهِ مِنْ شَیْ‏ءٍ (۲۱ ابراهیم)ضعفا به مستکبران می‌گویند: ما پیروان شما بودیم آیا شما حاضرید سهمی از عذاب الهی را بپذیرید و از ما بردارید.
براستی مستشکل در آنجا چه کار می‌کند و چه جوابی می‌دهد
جواب دوم۱- خودتان گفتید رسول خدا فرموده أَنَّ فَاطِمَةَ سَیِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ (١)مسند احمد حنبل ج ۱ ص ۲۹۳ و المستدرک - الحاکم ج ۲ ص ۴۹۷ و فتح الباری - ابن حجر - ج ۶ - ص ۳۴۰ – ۳۴۱ ٢- خودتان گفتید رسول خدا فرمود ان الله یغضب لغضبک ویرضی لرضاک. المستدرک - الحاکم ج ۳ ص ۱۵۳ – ۱۵۴ (٢)٣- خودتان گفتید رسول خدا فرمود: فاطمة بضعة منی فمن أغضبها أغضبنی: صحیح البخاری - البخاری - ج ۴ - ص ۲۱۰ (٣)فهوای مطلب اول این است فاطمه سیده زنان بهشت است یعنی تمام زنان خوب عالم که وارد بهشت شوند حضرت زهرا سلام الله علیها سیده و بزرگ آن زنان استلذا گفتار و کردار فاطمه زهرا سلام الله علیها با هر کس میزان حق و باطل بودن آن فرد را میباشد و فهوای مطلب (٢و٣) این است هر کس فاطمه سلام الله علیها را اذیت کند پیامبر را آزده و هر کس پیامبر را بیازارد خدا را آزرده ٤- قرآن هم فرموده:
إِنَّ الَّذینَ یُیْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً (۵۷احزاب) آنانی که خدا و رسول او را می‏آزارند خداوند در دنیا و آخرت آنها را لعنت می‏کند و برای ایشان عذابی خوارکننده مهیا ساخته است.
٥ -وخودتن گفتید: بخاری در صحیحش آورده که عایشه گفت: فاطمه سلام الله علیها در حال خشم و غضب ابو بکر را ترک نموده و بر او همچنان غضبناک ماند و با او حرف نزد تا وفات نمود صحیح البخاری - البخاری - ج ۴ - ص ۴۲ (٤) پس از نمونه روایاتی که ما نشان داریم از قرآن واسناد اهل تسنن چنین می‌توان نتیجه گرفت که اولا: رسول خدا فاطمه زهرا سلام الله علیها را فصل الخطاب حق از باطل قرار داده ثانیا: خدا فرموده هر کس رسول خدا را اذیت کند مرااذیت کرده و رسول خدا هم فرموده هر کس فاطمه سلام الله علیها را اذیت کند مرااذیت کرده. ثالثا: خود اهل سنت نوشتند حضرت زهرا سلام الله علیها با غضب بر ابابکر وعمر از دنیا رفت. پس چطور میتوان گفت حضرت زهرا سلام الله علیها که فصل الخطاب درستی در دنیا وآخرت میباشد با غضب از دست ابابکر وعمر از دنیا برود ولی خدا از دست ابابکر وعمر راضی باشد این دو با هم در تناقض است. اگر فاطمه زهرا سلام الله علیها سیده زنان جنت باشد یعنی قول وفعل وعمل ایشان مورد رضایت الهی است. در این صورت غضب فاطمه زهرا سلام الله علیها غضب خدا است و کسی که موردغضب الهی باشد جایش در جهنم است و شیعه کسانی را که حقوق آن مخدره را از بین بردند که مورد غضب ایشان قرار گرفته اند را لعن میکند (٥)----------------------------------------------------١- مسند احمد - الإمام احمد بن حنبل - ج ۱ - ص ۲۹۳فقالوا الله ورسوله اعلم فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم أفضل نساء أهل الجنة خدیجة بنت خویلد وفاطمة بنت محمد وآسیة بنت مزاحم امرأة فرعون ومریم صحیح البخاری - البخاری - ج ۴ - ص ۲۰۹ وقال النبی صلی الله علیه وسلم فاطمة سیدة نساء أهل الجنةدر کتاب صحیح بخاری آمده که حضرت زهرا سیده زنان بهشت است از همه آن زنان که واردبهشت میشوند برتر است
المستدرک - الحاکم النیسابوری - ج ۲ - ص ۴۹۷الاسناد ولم یخرجاه. (حدثنا) أبو النضر محمد بن یوسف الفقیه ثنا عثمان بن سعید الدارمی (وحدثنا) أبو عبد الله محمد بن یعقوب الحافظ ثنا یحیی بن محمد بن یحیی (قالا) ثنا أبو الولید الطیالسی ثنا داود بن أبی الفرات عن علباء بن احمر الیشکری عن عکرمة عن ابن عباس رضی الله عنهما قال خط رسول الله صلی الله علیه وآله أربع خطوط ثم قال أتدرون ما هذا قالوا الله ورسوله اعلم قال إن أفضل نساء أهل الجنة خدیجة بنت خویلد وفاطمة بنت محمد ومریم بنت عمران وآسیة بنت مزاحم امرأة فرعون مع ما قص الله علینا من خبرها فی القرآن قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنة ونجنی من فرعون وعمله ونجنی من القوم الظالمین هذا حدیث صحیح الاسنادفتح الباری - ابن حجر - ج ۶ - ص ۳۴۰ - ۳۴۱وعند النسایی باسناد صحیح عن ابن عباس أفضل نساء أهل الجنة خدیجة وفاطمة ومریم وآسیة وعند الترمذی باسنادصحیح عن أنس حسبک من نساء العالمین فذکرهن وللحاکم من حدیث حذیفة أن رسول الله صلی الله علیه وسلم أتاه ملک فبشره ان فاطمة سیدة نساء أهل الجنة
٢- المستدرک - الحاکم النیسابوری - ج ۳ - ص ۱۵۳ – ۱۵۴ (حدثنا) أبو العباس محمد بن یعقوب ثنا الحسن بن علی بن عفان العامری (وأخبرنا) محمد بن علی بن دحیم بالکوفة ثنا أحمد بن حاتم بن أبی غرزة (قالا) ثنا عبد الله محمد بن بن سالم ثنا حسین بن زید بن علی عن عمر بن علی عن جعفر بن محمد عن أبیه عن علی بن الحسین عن أبیه عن علی رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم لفاطمة ان الله یغضب لغضبک ویرضی لرضاک * هذا حدیث صحیح الاسناد ولم یخرجاه *
٣- صحیح البخاری - البخاری - ج ۴ - ص ۲۱۰ان رسول الله صلی الله علیه وسلم قال فاطمة بضعة منی فمن أغضبها أغضبنی صحیح مسلم مسلم النیسابوری ج ۷ ص ۱۴۱ قال رسول الله صلی الله علیه وسلم إنما فاطمة بضعة منی ییذینی ما آذاها
٤- صحیح البخاری - البخاری - ج ۴ - ص ۴۲ان عایشة أم المیمنین رضی الله عنها أخبرته ان فاطمة علیها السلام ابنة رسول الله صلی الله علیه وسلم سألت أبا بکرالصدیق بعد وفاة رسول الله صلی الله علیه وسلم ان یقسم لها میراثها ما ترک رسول الله صلی الله علیه وسلم مما أفاء اللهعلیه فقال لها أبو بکر ان رسول الله صلی الله علیه وسلم قال لا نورث ما ترکنا صدقة٠٠٠٠فغضبت فاطمة بنت رسول الله صلی الله علیه وسلم فهجرت أبا بکر فلم تزل مهاجرته حتی توفیت ٥- إِنَّ الَّذینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیِّناتِ وَ الْهُدی‏ مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتابِ أُولیِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ (۱۵۹) بقره



فطرت