بررسی و نقد کتاب"آیة تطهیر و ارتباط آن با عصمت ائمه "

 

نوشته دکتر طه بن حامد الدیلمی

 

ترجمه اسحاق دبیری

 

 

یکی از خوانندگان وبلاگ در خواست نموده بودند که کتاب"آیة تطهیر و ارتباط آن با عصمت ائمه"نوشته دکتر طه بن حامد الدیلمی که توسط آقای اسحاق دبیری ترجمه و در فضای اینترنت منتشر شده و همچنین توسط دولت سعودی که این روزها به کشتار شیعیان بحرین مشغول است چاپ و برای انحراف شیعیان از مذهب تشیع در اختیار حجاج بیت الله الحرام قرار می‌دهد را بررسی و پاسخ دهیم.

 

اینک چهارمین قسمت ازبررسی و نقد مقدمه کتاب را تقدیم خوانندگان گرامی می‌نماییم

 

آیا آیه تطهیر متشابه است

 

نویسنده گفته است : آیه متشابه صراحت روشنی ندارد لذا آیات متشابه بوسیله آیات محکم مشخص میشود .

 

باید متذکر شویم که بنا بر ترجمه و تفسیر, ظاهر آیه نشان میدهد که صراحت کامل دارد و کاملا روشن است همانطور که نویسنده خود ترجمه کرده ولی در ترجمه خود به این مطلب اشاره نکرده است.

 

تنها اختلافی که ما با نویسنده در ترجمه آیه داریم این است که مصداق ( ساکنین البیت ) را باید رسول خدا بیان کند که این ساکنین چه کسانی هستند و آن حضرت مشخص کرده است.

 

اگر گفته شود چون مصداق اهل البیت مشخص نیست پس آیه متشابه است باید بگوییم

 

خود نویسنده آیه وَ أَقِیمُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتُواْ الزَّکَوةَ وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِین‏ (البقره: ۴۳). «و نماز را بپا دارید و زکات را بپردازید و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید (و نماز را با جماعت بگزارید)». نشان داد این آیه محکم است در صورتی که از این آیه و هیچ آیه دیگر مشابه آن در قران مصداق نماز یعنی اینکه ما چگونه باید نماز بخوانیم و چه کار‌هایی در هنگام نماز باید انجام دهیم و در هر وعده چند رکعت نماز باید خوانده شود و یا در زکات چقدر باید زکات داد و هر چند وقت یکبار باید زکات داد شود مشخص نشده است و ما از رسول خدا این حقایق را یاد می‌گیریم.

 

پس اگر مصداق این آیه را هم رسول خدا روشن کردند دلیل بر متشابه بود آن نیست بنابر این آیه تطهیر محکم است و اگر شیعه از این آیه عصمت ائمه را هم خارج کرده از آیات متشابه نبوده است.

 

و یا اینکه نویسنده گفته است آیه اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّوم‏ (البقره: ۲۵۵). محکم است.

 

میگوییم: اگر قرار باشد در آیه محکم هیچ کس اختلاف نکند پس چرا

 

اولا: در عبارت الله که فقط اسم است در بین مسلمین اختلافاتی وجود دارد الله اهل سنت می‌اید و میرود و پایش را در جهنم میگذارد در صورتی که الله شیعیان خالق است و چنین نیست. در اینجا نیز مشخص می‌شود باید هر دو طرف ببینند رسول خدا چه فرموده است. بنا بر ادعای نویسنده حتی خود الله هم متشابه است

 

و وقتی چنین است ایشان باید بما بگوید به چه دلیل آیه تطهیر متشابه است ولی الله و اقم الصلوه متشابه نیست

 

ثانیا ایشان بیان داشت که فقط قران هادی است و غیر قران را ضال معرفی کرد یعنی فرمایش رسول خدا نه تنها هدایت نیست بلکه ضال است!

 

آنچه مهم است: از ظاهر آیه ترجمه آیه مشخص می‌شود . فقط بیان رسول در اینکه این البیت کدام بیت است و یا اینکه چگونگی الصلوه کدام است مورد نیاز ماست و مصداق آنرا باید پیامبر بیان کند علیرغم اینکه آیه محکم است.

 

آیه متشابه چیست

 

آیه متشابه آن است که از خود آیه به گمراهی بیفتیم . آیا آیه تطهیر انسان را به گمراهی میاندازد آیه به ما میگوید این البیت بیت خاصی است اگر نمی‌دانی ساکنین آن چه کسانی هستند از پیامبر سوال کن بَلْ هُوَ آیاتٌ بَیِّناتٌ فی‏ صُدُورِ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْم‏ و پیامبر نیز ساکنین آن را معرفی کرده اند.

 

پس استدلال نویسنده در این مورد که آیه تطهیر از متشابهات است و شما برای عصمت معصومین به این آیه متوسل شدید غلط است.

 

اثبات عصمت امام از طریق عصمت پیامبر

 

ما عصمت را برای پیامبر از طریق عقل ثابت میکنیم و قران هم آنرا تایید می‌کند و اگر عصمت برای پیامبر ثابت شد به اعتبار عصمت پیامبر قبول میکنیم که ساکنان آن خانه نیز عصمت دارند.

 

پس اگر پیامبر فرمود منظور از اولی الامر امام معصوم است و یا الذین آمنوا الذین یقیمومن الصلوه امام معصوم است می‌پذیریم.

 

ما عصمت اهل البیت را بدلیل عصمت پیامبر و بر اساس ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی پذیرا می‌باشیم.

 

زمانی که پیامبر گفت علی ‌بن‌ابی‌طالب یا حسن و حسین معصوم هستند دیگر قابل بحث نیست و الا ما در صدد اثبات عصمت تمام ائمه از آیه تطهیر نیستیم.

 

پس عصمت امام به دلالت عقل از عصمت پیامبر ثابت می‌شود و چون پیامبر هر چه بگوید منطبق بر وحی است.این همان مصداق آیه اولی الامر است که پیامبر مصداق آن آیه را روشن کرده و چنین کسی باید معصوم باشد و غیر از این هم نمی‌تواند باشد.

 

در رابطه با مصداق البیت در آیه تطهیر یا باید بگوییم نه خدا ساکنین را معرفی کرده و نه پیامبر و تعیین هویت را به مردم واگذار کرده تا اولا بنا بر مدعای نویسنده آیه متشابه شود و ثانیا مردم با هم به جنگ بپردازند ثالثا هر کس بنفع خود بگوید این بیت کدام است

 

در حالیکه تمام فرق مسلمین اقرار کردند این خانه مشخص ( البیت ) را پیامبر که مبین قران و عالم به وحی و عالم به حقایق قران است بیان کرده است.

 

آیا جایز است اگر پیامبر این بیت را مشخص کرده باشد این نویسنده بگوید من گفتار پیامبر را قبول ندارم و فقط قران هادی است و چون من این آیه را متشابه می‌دانم باید مصداق آنرا فقط از قران پیدا کنم در حالیکه آیه تطهیر هم محکم است آیه اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم محکم است آیه انما ولیکم الله و الرسول و الذین آمنوا محکم است و زمانی که قرآن دستور می‌دهد از خدا و پیامبر و اولی الامر اطاعت مطلق کن این از محکمات فرامین الهی است.

 

یعنی همان‌گونه که بدون هیچ پیش فرضی از خدا و پیامبر باید اطاعت مطلق شود از اولی الامر هم باید اطاعت شود و بنابراین اطاعت مطلق, قطعا اولی الامر باید معصوم باشد چون عقلا نمی‌شود از غیر معصوم اطاعت مطلق شود.

 

در آیه انما ولیکم الله و الرسول و الذین آمنوا الذین... این الذین آمنوا هر کس که باشد باید معصوم باشد چون خدا بمن امر کرده از این فرد اطاعت مطلق کنم و از هر فرد فاسق و منافق و دروغ گو و فریب کار نمی‌توان اطاعت مطلق کرد.

 

باید دقت داشت در آیه انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین آمنوا غیر از پیامبر است یا در آیه اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم اولی الامر غیر از پیامبر است.



وبلاگ قرآنیان
<<< لینک مبدأ >>>